FAQ
Vanliga frågor
Vad innebär den nya regeln att man som deltagare själv måste ange när man är färdig med sitt pussel?
Regeln har tillkommit för att eliminera risken att en domare tar felaktiga beslut som kan vara avgörande för tävlingsresultatet. Därmed ligger beslutet att avsluta pusslet och få sitt resultat registrerat helt och hållet på deltagaren. Det borgar för en mer rättvis bedömning i händelse av osäkerhet kring när ett pussel anses vara färdigmonterat.
I den händelse deltagare valt att avsluta tävlingsomgången genom att ropa "TIME/TID" då det saknas bitar och dessa återfinns i efterhand, kommer fortfarande den noterade sluttiden plus strafftiden på 10 sek/bit vara gällande.
Det är alltså extremt viktigt att meddela domarna när du är klar genom att säga "TIME" eller "TID"". I annat fall kommer inte tiden stannas eller registreras!
Undantag från kravet på att meddela färdigställande genom röstsignal kan medges för personer med särskilda behov. Ta i så fall kontakt med förbundet via e-post i god tid innan tävlingsstart på info@svenskapusselforbundet.se
I och med att det nu ligger större vikt på deltagaren att meddela färdigställande till domaren, blir det extra viktigt att i god tid göra domarna medvetna om att man snart är färdig med sitt pussel. Tänk gärna på att påkalla en domares uppmärksamhet när du har minst 10 bitar kvar att montera.
När får jag reda på i vilken grupp jag ska tävla?
De deltagare som anmält sig och fått en bekräftelse på sin betalda anmälningsavgift fram till och med fredag den 7 mars, meddelas sin kvalgrupp och sitt tilldelade bord på måndag den 10 mars.
De deltagare som anmält sig och fått en bekräftelse på sin betalda anmälningsavgift mellan 8-13 mars, meddelas sin kvalgrupp och sitt tilldelade bord på fredag den 14 mars.
De deltagare som anmäler sig efter torsdag 13 mars, meddelas sin kvalgrupp och sitt tilldelade bord på tävlingsdagen. De behöver därför vara på plats när den första kvalgruppen startar för att säkra sitt deltagande. Om deltagaren inte hunnit få bekräftelse på betald tävlingsavgift kommer de att behöva uppvisa kvitto på erlagd betalning.
Hur många deltagare går vidare till final?
I den individuella- och parklassen kommer de 50 snabbaste svenska deltagarna från varje kvalgrupp gå vidare till final. Det ger att finalomgången består av 150 (ind) respektive 100 (par) svenska finalister som har möjlighet att vinna titeln svensk mästare.
Utöver dessa kan ett antal internationella tävlande delta i finalen utom tävlan. Se fullständiga tävlingsregler för detaljer.
Lagklassen består endast av en finalomgång och har därför inga kvalificeringsregler.
Vad gäller för väskor under evenemanget?
- Det är inte tillåtet att ta med väskor som är större än 40x40x20 cm (höjd x bredd x djup) in på den offentliga tillställningen. Manuell väskkontroll tillämpas vid entrén. Även visitering kan komma att ske om behov uppstår.
För väskor som inte ryms inom måttet för väskförbudet finns möjlighet att lämna in sin väska i garderoben hos John Scott's
Hur många deltagare består ett lag av?
- Ett lag får bestå av minst tre och högst 4 deltagare.
Det står att sorteringskärlen ska vara placerade på bordsytan, får man inte hålla dem i handen eller stapla flera kärl på varandra under tävlingen?
- Jo, det får man. Tanken med regeln är att ingen deltagare ska använda fler kärl än vad som får plats på bordet (alltså inte sprida ut sig på golvet eller andra ytor runt omkring sitt tilldelade tävlingsbord).
Tillhandahåller tävlingsarrangören sorteringskärl för pusselbitar under tävlingen?
- Nej, varje deltagare får om man önskar ta med sina egna sorteringskärl. Ha dock antal och storlek på kärlen i åtanke då endast bordsytan får användas för montering och sortering av pusslet under tävlingen. Alternativt kan man använda kartongen tävlingspusslet levererats i som sorteringskärl.
Vad får jag ta med mig för att öppna plasten på pusselkartongen?
- Vi har inga restriktioner på vad deltagarna använder förutom att det inte får bryta mot någon lagstiftning (tex knivlagen).
Behöver publik betala inträde till tävlingen?
- Nej, publik behöver inte betala inträde. Däremot måste publik vistas på angiven plats och har ej tillträde till tävlingsytan under tävlingens gång.
Vilken storlek är det på tävlingsborden och behöver man dela bord?
- Borden har måtten 180x75 cm med en yta av grå hårdplast (standard hyrbord).
Utgångsläget är att alla tävlande/par/lag tilldelas individuella bord i samtliga tävlingsomgångar. I den händelse ett stort antal internationella deltagare kvalificerar sig för final, vilket medför att delade bordsytor krävs av utrymmesskäl, kommer dessa att tilldelas de internationella deltagarna.
Kan jag ändra par- eller lagkamrater?
- Det går bra fram till dess att du fått ditt bord tilldelat. Du gör det själv genom att logga in på "my account". Endast personen som skapat paret/laget kan göra ändringar.
Kan jag lyssna på musik med hörlurar under tävlingen?
- Ja det är tillåtet, men vi rekommenderar att de inte används i början eller slutet av tävlingen för att uppfatta instruktioner från tävlingsledningen..
Är videoinspelning och fotografering tillåtet under tävlingen?
- Ja, det är tillåtet, förutom för professionellt bruk. I de fallen ska tillstånd begäras till Pusselförbundet.
Behöver man kvalificera sig för att få anmäla sig till tävlingen?
- Nej, alla personer som är äldre än 14 år (yngre i par eller lag med vuxen) kan delta i Pussel-SM.
Finns det obegränsat med platser på tävlingen?
- Nej, tyvärr begränsar ytan i lokalen och antalet tillgängliga bord hur många som kan delta i varje tävlingsklass. I 2025 års SM är gränsen satt till 450 deltagare i den individuella klassen, 300 par i parklassen och 150 lag i lagklassen. Det är först till kvarn som gäller!
Är det möjligt att delta online?
- Nej, eftersom det är omöjligt för oss som arrangörer att säkerställa regelefterlevnaden vid digitalt deltagande är det endast möjligt att medverka fysiskt på plats i tävlingslokalen.
Kan jag få en återbetalning på tävlingsavgiften?
- Vi har tyvärr idag inget fungerande system för återbetalningar, men ska göra vårt bästa för att hjälpa till i den mån vi kan för avbokningar som görs senast 15 dagar innan tävlingsdagen.