För att tävla om titeln svensk mästare, måste deltagaren/-na inneha svenskt medborgarskap. Svenska Pusselförbundet kan välja att låta även icke svenska medborgare delta i tävlingen utom tävlan.
Åldersgräns
för deltagande i individuell klass är 14 år. I par- och lagkategorin accepteras yngre deltagare än 14 år om de åtföljs av
vuxen
Samtliga
deltagare ska på tid lägga pussel med samma motiv (olika motiv kommer användas
för par-, lag- respektive den individuella tävlingen).
Alla bord kommer att numreras
tillsammans med deltagarnas namn.
I första omgången kan bordsordningen
komma att fastställas efter resultat deltagarna erhållit i tidigare mästerskap
som erkänts av Svenska Pusselförbundet.
I
de följande omgångarna kommer bordsordning att bestämmas av placering som
erhölls i föregående omgång.
Pusselmotivet
kommer vara okänt för deltagarna fram till tävlingsstart.
De pussel
som används i tävlingen är deltagarnas egendom när tävlingen är avslutad.
Deltagarna
öppnar sina pussel på tävlingsledningens signal.
Deltagarna måste själva förse sig med lämplig
utrustning för att öppna eventuella plastförseglingar av pusselkartongen.
Den
deltagare, det par eller lag som snabbast monterat samtliga bitar i
tävlingspusslet på ett korrekt sätt har vunnit tävlingen. Därefter placeras
deltagarna utifrån färdigställandetid.
När
deltagare håller på att avsluta pusslet ska den/någon av dem i par-, lagtävlingen
lyfta handen eller på annat lämpligt sätt påkalla uppmärksamhet från en domare
som kan notera tiden för färdigställande. Domaren noterar tiden för
färdigställande när deltagaren anger att den är färdig. Sluttiden noteras på deltagarnas resultatlapp och
lämnas till sekretariatet för införande i resultatlistan.
I det fall pusslet saknar bitar kommer 10 sekunder att läggas till sluttiden för varje saknad pusselbit. Vid fler än 10 förlorade pusselbitar kommer deltagandet att anses vara ogiltig.
Deltagare som angett att de är färdiga inom den maximala tävlingstiden, men som vid kontroll visar sig ha placerat någon eller några pusselbitar på ett icke korrekt sätt, bedöms inte ha fullföljt tävlingen.
För
deltagare som inte monterat samtliga bitar inom den maximala tävlingstiden,
fastställs placeringen i resultatlistan av antalet korrekt placerade
pusselbitar. För att en bit ska anses placerats korrekt måste den sammanfogats
i ett kluster om minst tre (3) pusselbitar.
När tiden för tävlingsomgången är slut skall de
deltagare som ej fullgjort sitt pussel arrangera de pusselbitar som inte
monterats korrekt i högar om 10st. Tävlingsarrangören noterar antalet ej
monterade bitar på deltagarnas resultatlapp och lämnar till sekretariatet för
införande i resultatlistan. Först därefter kan deltagaren samla ihop sina
tillhörigheter, inkl. tävlingspusslet och lämnar tävlingsområdet
Deltagare
som avslutar pusslet inom den maximala tävlingstiden samlar ihop sina tillhörigheter,
inkl. tävlingspusslet och lämnar tävlingsområdet efter att en domare
noterat tiden för färdigställande.
Endast deltagare, funktionärer och andra behöriga personer får beträda tävlingsområdet under pågående tävling.
Endast den
tilldelade bordsytan får nyttjas för montering av
pusslet under tävlingstiden.
Det är tillåtet att använda sorteringskärl. Sorteringskärlen får endast användas under tävlingstiden då de är placerade på bordsytan.
Det är tillåtet att använda sig av stöd som håller pusselkartongen upprätt för att lättare kunna se motivet när man ska pussla.
Det är inte tillåtet att störa andra deltagare under tävlingen.
Det är tillåtet att använda sig av hörlurar under tävlingen så länge det inte stör övriga tävlingsdeltagare.
Det är inte tillåtet att använda några föremål som
ändrar höjden eller layouten på bordsytan
Det är inte
tillåtet att ta med eller använda tryckta, digitala eller några andra mallar
eller hjälpmedel för att se någon typ av skärmönster eller pusselbitarnas form. Det gäller även i det fall en fullstor poster av pusselmotivet skulle medfölja i kartongen. Denna får i så fall ej användas som underlägg vid montering av pusslet, utan endast som motivbild likt locket på pusselkartongen.
Det är inte
tillåtet att ta med och nyttja extra belysning under tävlingen.
Det är inte
tillåtet att ta hjälp från någon utomstående under tävlingen.
Deltagare
som ej anmält sig inom utsatt tid anses automatiskt ha lämnat walk-over och
diskvalificeras därmed från tävlingen utan rätt att erhålla någon ersättning
eller återbetalning.
Händelser
och eventualiteter som inte finns återgivna i dessa regler kommer att lösas av
Svenska Pusselförbundets domare på plats.
Brott mot
tävlingsreglerna kan innebära att deltagare varnas eller diskvalificeras.
Domarnas beslut
under tävlingarna är slutgiltiga.
Övriga villkor
Genom sitt
deltagande i Svenska Pusselförbundets tävlingar accepterar deltagarna att uppgifter om
namn, bostadsort och ålder kan komma att publiceras i listan över deltagare i
Svenska Pusselförbundets (SvPF) ranking och annan relaterad tryckt eller
digital publikation eller plattform samt ger SvPF rätt att använda bild, video
eller något annat inspelat material där deltagaren kan förekomma. Deltagarnas kontaktuppgifter kan även komma att delas med SvPF:s samarbetspartners.
Allt bild-,
ljud- och textmaterial som publiceras genom Svenska Pusselförbundets kanaler
tillhör Svenska Pusselförbundet.
Tävlingsarrangören
ansvarar inte för deltagares personliga tillhörigheter under mästerskapet.
Svenska Pusselförbundet kan reservera användandet av upp till 10 bord i varje
tävlingsomgång för deltagande gäster utom tävlan.
Svenska
Pusselförbundet kan behöva göra justeringar av antalet tillåtna deltagare i
varje kategori i den händelse lokalen kräver det. I så fall kommer ändringar publiceras
på anmälningssidan. Alla registreringar fram till justeringen kommer fortsatt
att gälla.
I händelse
av annullering eller uppskjutande av mästerskapet av skäl som ligger utanför
organisationens kontroll är SvPF inte ansvarig för indirekta kostnader som
deltagarna har haft, utöver registreringsavgiften till tävlingen.